27. února 2013

Domaci smetanova sýr


U syru jeste chvili zustanu. Patrala jsem, ktere syry, krome labane, je mozne vyrobit doma bez pomoci syridla a nasla jsem ricottu. Pravda, neni to originalni ricotta, ta se vyrabi pouze ze syrovatky. Ovsem, kde vzit minimalne 4 litry syrovatky a nekrast. A vysledek? Minimalni. To bych musela vlastnit mensi farmu, nebo prinejmensim kravku, coz nemam. Proto jsem pri vyrobe vyuzila mleko a smetanu. Syr se chutove velmi blizi k mascarpone, je hladky a jemny. Mleko doporucuji co nejkvalitnejsi, nejlepsi je primo z farmy, nebo alespon (jako v mem pripade) kupovane plnotucne, ovsem ne krabicove. Smetanu jsem pouzila 38%.
Pri vyrobe jsem nepouzila ani teplomer, ridila jsem se radami na internetu a vlastnim instinktem. Pokud teplomer vlastnite, mate vyhodu. Pokud ne, potrebujete jen dobre nacasovany odhad. A co je k tomu potreba:

1/2 litru plnotucneho mleka - na kvalite zalezi!!
100 ml smetany
sul (dle chuti a potreby - pokud chcete ricottu pouzit do moucniku, dejte jen spetku, pokud do pomazanek, nebo jen tak na chleba, solte vic)
2 lzice citronove stavy + spetka kyseliny citronove

cednik
platno (nebo jiny prodysny material)
teplomer (pokud mate)

Co s tim:
Mleko, smetanu a sul promichame a dame na mirny plamen ohrat. Kdyz mleko dosahne 80 stupnu, coz trva tak 10 minut, pomalu prilijeme citronovou stavu, ve ktere jsme rozmichali kys.citronovou. Pokud nemame teplomer, bedlive sledujeme mlecnou smes. Az se na povrchu zacne tahnout skraloup a po obvodu se tvori male bublinky, je spravny cas na priliti stavy.

Plamen ztlumime na minimum a jeste asi dve minutky lehce promichavame. Mleko se zacne srazet a bude videt oddelena syrovatka. Smes odstavime a nechame vychladnout.

Pote ji nalijeme do cedniku, ktery jsme vystlali platnem a nechame vykapat. V platnu nam zustane cca 150 - 200 g ricotty.

Syrovatku muzeme dale pouzit napr. do testa.

Žádné komentáře:

Okomentovat