7. listopadu 2013

Čočka s bulgurem



Několik posledních dnů pro mě bylo velmi pozitivních, asi mi tam nahoře bylo přáno kousek štěstí navíc. Po měsíci a půl čekání, díky Bohu, konečně dorazil balík od maminy, který už jsem dávno považovala za ztracený. To ocenily hlavně děti, většina věcí byla určena právě jim. Pro mou maličkost snad jen perník na strouhání, který u nás nemám šanci sehnat a který s oblibou přidávám hlavně do svíčkové omáčky. Jak málo stačí k dětské radosti!

Od úřednice na poště jsem se dozvěděla, že zpoždění nastalo díky čtyřdenním židovským svátkům. A to jsem si vždycky myslela, že nejpomalejší jsou pracovně Arabové, kteří mají na všechno fůru času. Například arabský čas je pojem, kdy se k imaginárnímu (domluvenému!) času reálně přičtou dvě hodiny až jeden den. V praxi to znamená, že pokud mi například arabský opravář praček řekne, že příjde během půl hodinky, jelikož je za rohem, stihnu si ještě v klidu dojít na nákup, uvařit oběd a vyzvednout Mariam ze školky. Českým ekvivalentem by v tomto případě mohla být věta: Lásko, jdu na jedno..:o). Zvyknout si na arabský čas pro mě byla hodně tvrdá zkouška.

Druhou radostnou událostí bylo mé získání izraelského pasu a udělení trvalého pobytu. Po osmi letech čekání jsem se konečně stala plnohodnotným občanem Izraele. S pravou rukou vztyčenou a ostřížím zrakem upřeným na izraelskou vlajku přísahala jsem věrnost státu. Až jsem dojetím slzu zamáčkla :o).
Třetí událostí byl déšť. Konečně nám pořádně sprchlo, hromy a blesky lítaly. Vzduch se krásně vyčistil a mně bylo dobře. Noční teploty klesly pod dvacet, děti naříkaly zimou a žádaly si teplých přikrývek. Nevím, jak by zvládly českou (ladovskou) zimu. Ale teď zpátky ke sporáku..

Dnešní recept je velmi jednoduchý a zcela nenáročný na suroviny. Jednou ze surovin je bulgur, předvařená lámaná pšenice. Je lehce stravitelný, obsahuje vlákninu, minerály a některé vitamíny. V arabském světě je hojně využíván - do masových směsí, salátů, zeleninových jídel. Znáte Fríke? Fríke je další variantou pšenice, stejně oblíbenou jako bulgur. Jedná se o spálenou, pročištěnou, hrubě mletou nezralou zelenou pšenici. U mnoha arabských jídel často nahrazuje rýži. Je z ní také skvělá polévka, na kterou se můžete těšit v jednom z příštích receptů.

Připravte si hrnek o objemu 200 ml a:

1 hrnek čočky

1 hrnek bulguru

1 vetší cibule

masový nebo jiný vývar

olivový olej

sůl a pepř


Cibuli nakrájíme na drobno a na olivovém oleji osmažíme hodně do tmava. Poté přisypeme čočku, zalijeme vývarem, přidáme pepř, podle potřeby sůl a uvaříme do měkka. Vývar použijte jakýkoliv, hovězí, jehněčí, drůběží nebo zeleninový.

Bulgur buď zalijeme horkým vývarem, nebo lehce osolíme a zalijeme vroucí vodou (na hrnek bulguru tak hrnek a půl tekutiny) a necháme vstřebat veškerou vodu.

K měkké čočce přimícháme bulgur a necháme lehce projít varem.

Podáváme s kopečkem zakysané smetany a libovolným zeleninovým salátem.


1 komentář:

  1. Moc dobré, právě jsem dojedla a moc mi chutnalo :) bulgur jsem jedla a dělala poprvé a hned jsem si ho oblíbila ;) Děkuji za recept

    OdpovědětVymazat